USA TODAY « FRIDAY, MARCH 19, 2004 « 17A

Correcting the record

Alive and angry: Yamilet Fernandez holds a photo Jack Kelley shot of her while he was on assign-
ment in Cuba. Kelley told USA TODAY editors that the photo was of a woman named Yacqueline. He

they head to

Photo by Blake Morrison, USA TODAY

reported in a March 10, 2000, story that Yacqueline died while fleeing Cuba.

Cuba, February 2000

Woman who died in
Cuba story alive in USA

By Blake Morrison
USA TODAY

When USA TODAY foreign correspon-
dent Jack Kelley returned from Cuba
in February 2000, he brought home an
incredible tale — and a photo he took to
support it.

The story was of a woman, Yacqueline,
whom Kelley said he watched flee Cuba for
the USA. Six refugees, including Yacqueline
and her little son, drowned the next day
when a storm sank their boat, Kelley
wrote. Atop the front-page, eyewitness
narrative stood the photo that seemed
to authenticate the tragedy — a picture
of Yacqueline that Kelley said he took just
days before her fateful trip.

The story, reprinted months later in
Reader’s Digest, was a lie from start to fin-
ish, an examination of Kelley's work shows.

The “crescent moon” that the story says
“guided” the fleeing refugees had not risen
above the horizon early that morning. The
“storm” that Kelley wrote killed Yacqueline
never occurred.

And the woman in the picture — a wom-
an who Kelley wrote was swallowed by the
sea — is alive, married, pregnant and now
living in the southeastern United States,
where she arrived from Cuba as a legal im-
migrant one year ago.

For three years, the woman in the photo,
Yamilet Fernandez, knew only that Kelley
had published the photo alongside a story
he had written about Cuba. The hostess at
the Havana hotel where Kelley stayed now
realizes Kelley could have cost her every-
thing — her job and her future in the USA if
Cuban authorities had found out who she
was and thought she helped Kelley with
the piece, she said in a recent interview.

Kelley, shown the picture of Fernandez
on Thursday, refused to acknowledge that
she was the woman he called “Yacqueline.”

“This is not the same person,” he said.

Fernandez and her husband, Fidel
Santalo — neither of whom speak much
English — remain angry and incredulous.

They once considered Kelley a friend. Now,
if he tries to contact them, a neighbor says,
they plan to call the police.

“She was very angry because, in Cuba,
if they had found out, she would have lost
her job and they might have taken away
her visa,” says the neighbor, who trans-
lated for Fernandez.

A USA TODAY reporter traveled to Cuba,
discovered the real identity of the woman
in the photo and subsequently located
Fernandez earlier this month.

About a week after Fernandez was con-
tacted by the newspaper and shown the
story, she hired lawyer Emilia Diaz Fox.

‘A mistake’

Fernandez says the only reason she
knew Kelley had published her picture was
that he had called her around the time the
story was printed, March 10, 2000. The call
began with him asking a question, she re-
calls: Do you have any relatives in the United
States? When she told him no, he began to
apologize and told her he had made “a mis-
take” and published her picture, Fernandez
says. The call ended within two minutes,
she says.

Whether that call came before or after
the story was published is unclear, but
if Kelley did view the decision to use her
photo as a “mistake,” he perpetuated the
deception.

He never told USA TODAY editors what
he had done. He failed to alert Reader’s
Digest, which reprinted the photo. And in
one presentation to the Evangelical Press
Association in 2000, Kelley told another lie
about the circumstances under which the
photo was taken.

“Just before the, the day before the boat
left, the boyfriend of the woman named
Yacqueline, who drowned with her 15
month old, said ‘Would you take a picture
of me and my girlfriend? Um, and then
could you mail this picture back to me?’ |
said, ‘Sure. Well, that was the last picture
that was ever taken of her,” he said, ac-

By Jack Kelley
USA TODAY

CARDENAS, Cuba

cording to a transcript of a question-and-
answer session to the group.

In truth, Fernandez says, the photo was
taken on the balcony of her apartment.
Kelley, she says, told her he wanted to send
it to Santalo’s mother.

This month, a neighbor translated
Kelley’s story for her — the passages about
“Yacqueline’s” tragic death and the even
more painful sections about the choices
“Yacqueline” was forced to make to secure
a job. Fernandez, the neighbor says, can
prove she’s alive, but undoing the damage
of the other passage is more difficult.

No moon, no storm

The newspaper had examined the Cuba
story last year, during its first inquiry into
Kelley’s work. At the time, Kelley — still on
staff pending the results of the investigation
— offered reporter Mark Memmott tips on
how to verify the story. Despite traveling to
Cuba, Memmott could find no evidence to
show the story was true or false.

When the inquiry into Kelley’s work
began anew in February, a different USA
TODAY reporter scrutinized the story more
closely. It had numerous problems:

» Kelley could not have observed any
exodus of refugees from Cardenas, Cuba,
that was “guided by the dim light of a cres-
cent moon.” That's because there was no
moon over Cardenas at 5 a.m Feb. 4, 2000,
the day the story says the refugees fled. On
that morning, the moon remained beneath
the horizon until 6:25 a.m. Even when it
rose, just a fraction of it — about 1% — was
visible, an astronomer with the U.S. Naval
Observatory in Washington, D.C., said.

» The storm that Kelley wrote killed
many of the refugees never occurred.
Weather reports from Varadero, Cuba,
the weather station nearest to where the
refugees would have left, reported calm
conditions on the two days Kelley wrote
the group was at sea.

Kelley’s story says winds reached “33
mph.” In fact, they never exceeded 16 miles

small boat. There’s no
time for goodbyes,

only a final wave. For
this desperate group of
Cubans, hope is worth
the risk of failure, arrest
or a lonely death.

SPECIAL REPORT: LEAVING CUBA

Quest for ...
freedom
carries
a price

Under the cover of night,

sLp oF

1 160 -
8% A
-

sea 1n a

By Jack Kobey, USA TODAY
: Had
dreamed of drown-
ing only days be-
fore her trip.

— Guided by the dim light of a

crescent moon, nine people, one pregnant and one carry-
ing a young child, crept from a grove of mangrove trees

per hour. The newspaper also examined
calls from ships between Varadero and the
Florida Straits, the area where the “storm”
would have occurred. Reports that day
from eight ships nearest to where Kelley
says the refugees’ boat capsized in “raging
seas” — within 12 miles of the Cuban coast,
he wrote — reported winds even calmer
than those at the Varadero station. None
reported bad weather.

» Kelley was likely at the Havana airport
when his story — and a typed two-page
diary he gave USA TODAY to support his
story — claim he was at a “sunrise” me-
morial service in Cardenas. The city is at
least a two-hour cab ride from the Havana
airport.

The sun rose in Cardenas at 7:06 a.m.
the day Kelley wrote that he observed the
memorial service. But his expense reports
show he caught a flight to Cancun that
morning — an hour-long flight that left at
about 7:30 a.m.

Records show Kelley was on that flight
because he checked into his Cancun hotel
at 9:10 am. Havana time (8:10 a.m. in
Cancun). Even if Kelley had left the memo-
rial service at daybreak — 7:06 a.m. — he
would have had to travel more than 100
miles from Cardenas to the Havana airport,
pass through customs and board his flight
n 24 minutes, an impossibility.

On Thursday, Kelley defended the story
by saying this about the exodus that never
occurred: “I witnessed it myself. I saw it
myselc{. I saw it with my own eyes. Honest
to God.”

Draft contains prophecy

Cuban authorities likely never detained
Kelley either, as he told editors at the news-
papet. In the story, Kelley described the fa-
cility where he was detained, Villa Marista,
as having a “30-foot-high sculpture of an
AK-47 at its main gate.” No such sculpture
exists now or when Kelley was there, the
reporter who traveled to Cuba found.

And Cuban officials say they have no

record of Kelley being detained.

“We saw that (story) as the State
Department or the CIA launching a smear
campaign,” says Roberto de Armas, a
Cuban foreign ministry official.

“It was lying from the beginning to the
end of the article.”

A panel of journalists from outside USA
TODAY continues its efforts to analyze
the editing and reporting practices that
allowed this story and others Kelley fabri-
cated to be published.

What editors did not know, however,
was the story behind the story:

» The first draft of the story, retrieved
from Kelley’s company-owned laptop
computer after the newspaper located
Fernandez, forecasts the future. The draft
was saved on Feb. 4, 2000, the day Kelley
wrote that the refugees left, and was
not modified after that date. Even so, it
contains this prophecy: “But it has now
been 96 hours since the voyage began and
there has been no reported sighting of her
and the others by Coast Guard rescuers in
Miami.”

» Many of the names of characters,
and their predicaments, also evolved be-
tween the draft and the published piece.
Yacqueline, for instance, goes by three
names in the first draft: Yacqueline, then
Dominguez, and then Elizabeth. The wid-
ow Guadeloupe is named Nena; Joaquin is
Juan Carlos.

» The reason for Yacqueline wanting to
leave also is different in the two versions.
In the published story, Kelley wrote that
Yacqueline’s actions were spurred by the
need to help her father. Nowhere in the
first draft is her father mentioned. Instead,
Yacqueline/Dominguez/Elizabeth ~ seems
to have decided to leave because she was
“unable to afford an operation to correct
her son’s wayward eye.”

“I don’t understand why,” Fernandez’s
husband Santalo says. “I don’t understand
why because we helped him.” Santalo calls
the incident “very awful.”

He calls Kelley “a master of disguise.”

Scripts for ‘sources’
found on computer

The cover-up that prompted Jack Kelley to resign

was part of a larger effort by him to mislead the paper,
documents retrieved from his company laptop show.
In three letters, Kelley wrote answers for associates to
offer those investigating his work. The scripts focus on
stories he wrote from Yugoslavia, Pakistan and Israel.

Karachi, Pakistan

One of the scripts was written last year as USA TODAY
began questioning a pair of March 2003 stories Kelley
had filed from Karachi, Pakistan. One reported that he
had joined intelligence agents on a hunt for Osama bin
Laden. The other described a mosque where “pictures
of President Bush and Prime Minister Tony Blair, with
targets on their faces,” were nailed to the door.

Kelley told USA TODAY that Khurram Butt, a Pakistani
pilot, helped him with logistics on the stories and could
verify them. He said Butt could be reached through a
relative. Kelley provided phone numbers for the rela-
tive, who had worked with him on other stories.

But Kelley had created a script for the relative in his
computer. The script, which had two e-mail addresses
for the man at the top, asked for “a confidential favor.”

Kelley wrote that “the CIA has refused to acknowl-
edge that it helped me with this story” and “has told
me to come up with a cover story.” CIA spokesman Bill
Harlow called the explanation “not true.”

The script called for the relative to tell USA TODAY
that Butt would “be traveling for the next 6-8 weeks
and can't be reached.” It also urged him to “please fol-
low this script” when contacted by the newspaper.

A computer analysis could not determine conclusive-
ly whether Kelley e-mailed the script. However, the rel-
ative gave the requested answers in response to phone
calls and e-mails from two USA TODAY reporters.

USA TODAY found Butt in Seattle, where he was in
flight training for the new Boeing 777. He said he never
worked with Kelley and met him only once, for 15-20
minutes, during a visit to his relative’s home: “I have
never been connected with journalism on anything.”

In May 2003, Kelley filed a travel reimbursement
report with USA TODAY that listed $1,050 in payments
to Butt for “interpretation and transportation services”
related in part to the Karachi stories. The pilot said he
“never” received money from Kelley.

Additionally, a Pakistani official said the drive Kelley
described in the bin Laden story would take at least 10
hours, twice what he wrote. It is not possible to drive as
fast as the 90 mph he reported, the official also said.

“[ feel like I'm being set up,” Kelley said Thursday
when questioned about the story.

[ —— ; 2 . p— P — |
Dear Abou Adam: g"[.
Hey bro! How are you? Thank you for helping me out with this story. I appreciate it. L[
I need you to be “David” one more time. This will be it. I promise. No more. {

f
Please read the story about the settlers in Hebron. [I*ve attached it to the end of this e- |
mail. Two days after the story was published, Shin Bet went to Hebron, found the
Jewish settler named Avi Shapiro in his home and took him to Shin Bet headquarters in )

(

Jepusalamayhejp bawag.ovactisangd fo1 nine™
*—1

AIymore.

My colleague Mark will probably ask you:
1) where is Shapiro? Please tell hum that all you can say 1s that he 1s not i Israel

2) canwe havea copy of the Shin Bet report? Please tell him you read it but cannot
give him a copy because it is government property. Maybe make a joke like “we

would all end up in jail if m
h doco Darae oy e |

eI e TS TETNALY tter

6)

7)

together.”

e

Israel

One document retrieved from Kelley’s laptop is a
primer to help a Jerusalem man vouch for a story pub-
lished Sept. 4, 2001. The story was about a Jewish set-
tler, Avi Shapiro. Kelley supposedly watched as Shapiro
ordered settlers to shoot at a Palestinian taxi.

The document, above, was created by Kelley on July
18, 2003, weeks after USA TODAY's first examination
began. “Abou Adam” is a salutation that means “father
of Adam.” It refers to a Jersusalem businessman whom
Kelley knows and who has a son named Adam.

Kelley has identified the man only as “David” to edi-
tors and insists David is an officer with Shin Bet, Israel’s
domestic security force. Interviewed Thursday in
Jerusalem, the man says he is not Shin Bet but refused to
answer questions. He also insisted on talking with Kelley.

The letter Kelley wrote outlines seven questions a
reporter at USA TODAY, Mark Memmott, “will probably
ask you” to verify the story. Kelley provides the answer to
each question (examples above).

During a subsequent phone conversation with

_colleagues found out I had given you the report.”

they may engagen violence agamst Palestimans or the
1s there anything in Jack’s story that 1is false? Please tell him that accordingto
Shapiro, Jack’s story is accurate. I think Shapiro wishes he hadn’t invited Jack to
join him. Please tell him that what Jack has written about happens quite often in
along Highway 60. The difference here is that Jack witnessed it.

can someone from USA TODAY meet with you (David) if we come to Israel?
Please tell him it would be impossible because of his current assignment. Maybe
you could joke and say something like “‘when there’s peace mn Israel, we can all get

~——

deny. tha

L UY (1
Israeh government.

—

Memmott, the comments of “Abou Adam” were consis-
tent with the script.

Even so, the newspaper traveled to Israel to try to find
Shapiro. But in failing to find him, reporters learned that
no detail of Shapiro’s life — contained in the story or of-
fered by Kelley in interviews — could be verified.

Israeli authorities say they have no record of an Avi
Shapiro who fits the description Kelley offered. Hebron,
where the settler community is close-knit, has no re-
cord either. Shin Bet looked into the alleged incident
after Kelley’s story and found it had no merit, says Daniel
Seaman, a government spokesman.

Israel's National Police, questioned by another news
outlet about the incident just after Kelley’s story, could
find no record of a complaint either, even though
Palestinians in the Hebron area logged about 250 other
complaints in the preceding nine months.

The Palestinian State Information Service also found
no record of the incident. Shortly before Kelley’s story,
however, The Jerusalem Post reported Jewish terrorists
were suspected of four shootings against Palestinians on
area roads since mid-June.

Several major stories
appear to be accurate

The team investigating Jack Kelley’s work
found evidence that several major stories,
including two nominated for a Pulitzer Prize
in 2001, appear to be accurate.

» On Sept. 28, 2001, Kelley’s front-page
exclusive on U.S. special forces hiding in
Afghanistan and hunting for Osama bin
Laden was questioned by some readers who
doubted intelligence sources would divulge
such sensitive information. Editors checked
the story before publication with Pentagon
officials, who had no objections. Also, a
retired special forces
officer confirmed he
was a source and that
the story was accu-
rately reported.

»In an eyewit
ness account that ran
Oct. 16, 1995, Kelley
described watching
two Croats working
with a research team
discover a relative’s
corpse. The story prompted a letter from a
member of the team who could not recall
the incident or Kelley being there. Henry
Lee, a Connecticut forensic pathologist, and
Dragan Primorac, now a Croatian govern-
ment official, recall Kelley actively reporting
at the scene. A photograph in the Hartford
Courant showed the family members who'd
unearthed their relative.

» Kelley was one of several journal-
ists who wrote in October 1998 about an
ethnic Albanian boy named Besnik, 5, who
witnessed his uncle being killed by Serbian
police. The story was questioned because
Kelley’s description of Besnik’s refusal to
speak after his uncle’s death didn't match
earlier published accounts. London Telegraph
reporter Julius Strauss, who wrote about
Besnik before Kelley, says he and Kelley
drove together to Besnik’s house — and even
split the cost of a bicycle for Besnik.

» On Nov. 20, 2001, Kelley and Jonathan
Weisman, then a USA TODAY reporter, re-
ported that as many as 1,600 U.S. Marines
were preparing to join commandos in
Afghanistan. The New York Times, Wall Street
Journal and other papers published next-day
stories that confirmed the account. Slate, an
online magazine that had criticized the story,
then credited USA TODAY with breaking it. .

Kelley



